Bedragen x € 1.000 | ||||
Bouwend en Bereikbaar Dordrecht | lasten | baten | reserve | saldo |
1. Binnenstadontwikkeling | 37 | -37 | 0 | |
2. Herstel Parkeergarage Spuihaven | -650 | -300 | 950 | 0 |
3. Parkeerinkomsten | -250 | 1.691 | -1.441 | 0 |
4. Kapitaallasten parkeren | 151 | -151 | 0 | |
5. Steegoversloot 38-40 | 54 | 54 | ||
6. Stadswerven | 9.699 | -10.129 | 430 | 0 |
7. PG Spuihaven | -63 | 63 | 0 | |
8. Grond groendepot | -85 | 85 | 0 | |
9. Correctie beheerlasten materiële vaste activa | 200 | -200 | 0 | |
10. Wielwijk | -150 | 150 | 0 | |
11. Oranjepark | -121 | -71 | 192 | 0 |
12. Admiraalsplein | -316 | 158 | 158 | 0 |
13. Karel Doorman | -228 | 228 | 0 | |
14. Van den Broek-Erf | 190 | -190 | 0 | |
15. Amstelwijck Businesspark | 991 | -991 | 0 | |
16. Dordtse Kil IV deel 2 | -5.303 | 5.303 | 0 | |
17. Dordtse Kil IV deel 2 | 17.918 | -17.918 | 0 | |
18. Pachtinkomsten | -6 | 124 | 118 | |
19. Dordrecht Capital DK I en II | 2.000 | 2.000 | ||
20. Correctie Middenzone | -3.712 | 3.712 | 0 | |
21. IP Spoorzone kavel 6b | -3 | 3 | 0 | |
22. Stortingen reserve Afschrijvingen | -454 | 454 | 0 | |
23. Fietsenstalling Zuidelijk stationsgebied | -800 | 800 | 0 | |
24. Effecten interne DVO's 2025 opgenomen | 538 | 538 | ||
Totaal Bouwend en Bereikbaar Dordrecht | 23.090 | -29.028 | 8.648 | 2.710 |
-/- betreft een nadeel | ||||
Toelichting bij de afwijkingen
1. Binnenstadontwikkeling
De lasten zijn incidenteel € 37.000 lager dan begroot als gevolg van vertraging van lokale besluitvorming, waardoor de uitgaven doorschuiven van 2025 naar 2026.
2. Herstel Parkeergarage Spuihaven
De lasten zijn € 650.000 hoger dan begroot, omdat de parkeergarage Spuihaven wordt hersteld in verband met constructieve schade. Deze kosten hebben betrekking op de herstelmaatregelen die noodzakelijk zijn om de parkeergarage veilig en verantwoord weer voor een deel in gebruik te kunnen nemen.
De baten zijn € 300.000 lager dan begroot, omdat dit het gevolg is van inkomstenderving door de tijdelijke sluiting van parkeergarage Spuihaven vanwege constructieve schade.
Hierdoor wordt er € 950.000 minder toegevoegd in de parkeerreserve.
3. Parkeerinkomsten
De lasten zijn structureel € 250.000 hoger dan begroot, omdat we de uitvoering van de scanauto structureel voortzetten.
De baten zijn structureel € 1.691.000 hoger dan begroot, omdat:
- De parkeerprognose is hersteld. In de Bestuursrapportage 2024 is gemeld dat de afwijking in de parkeerinkomsten nader onderzocht zou worden. Uit die analyse blijkt dat met name de straatopbrengsten onderschat waren. Dit hangt samen met de uitbreiding van het gereguleerd parkeergebied, waardoor de geraamde inkomsten naar boven zijn bijgesteld (€ 2.030.000).
- De inkomsten van parkeergarages zijn herzien (in 2025, - € 300.000).
- Uitkeren parkeerkaarten ter vergoeding voor parkeren bij Sportboulevard door kaderleden van verenigingen en topsporters (- € 39.000)
Hierdoor wordt er € 1.441.000 meer toegevoegd aan de reserve Parkeervoorzieningen.
4. Kapitaallasten parkeren
De lasten zijn incidenteel € 151.000 lager dan begroot, omdat de kapitaallasten voor parkeren in 2025 lager uitvallen.
Er wordt daarom € 151.000 gestort in de reserve Parkeervoorzieningen.
5. Steegoversloot 38-40
De lasten zijn structureel € 54.000 lager dan begroot, omdat het tijdelijk beheer en rentelasten van Steegoversloot 38-40 worden overgeheveld van grondzaken naar vastgoed .
6. Stadswerven
De lasten zijn incidenteel € 430.000 hoger dan begroot, door de bij Stadswerven hogere rente- en procedurekosten als gevolg van een uitspraak van de Raad van Arbitrage. Hierdoor wordt € 430.000 meer onttrokken aan de reserve grondbedrijf.
De baten zijn incidenteel € 10.527.000 lager dan begroot, doordat de gronduitgifte is verschoven van 2025 naar 2026. Zie ook onderdeel Algemene Dekkingsmiddelen .
7. PG Spuihaven
De lasten zijn incidenteel € 63.000 hoger dan begroot, omdat door vertraging in de uit te voeren onderzoeken de kosten zijn verschoven van 2024 naar 2025. De vertraging wordt veroorzaakt door een scope wijziging in aantal parkeerplaatsen en daarmee de grootte van de te realiseren parkeergarage.
8. Grond groendepot
In het programma Bouwend en Bereikbaar zijn de lasten structureel € 1.700 lager en de baten incidenteel € 85.000 hoger omdat de boekwaarde van een perceel is overgegaan naar het programma Groen, Duurzaam en Ruimtelijk.
9. Correctie beheerlasten materiële vaste activa
De lasten en baten zijn incidenteel € 200.000 lager dan begroot, omdat een correctie is doorgevoerd op de beheerlasten van enkele materiële vaste activa. Deze waren ten onrechte als opbrengsten opgenomen.
10. Wielwijk
De lasten zijn incidenteel € 1.640.000 lager dan begroot, omdat het woonrijp maken bij Wielwijk is verschoven van 2025 naar 2026.
De baten zijn incidenteel € 150.000 lager dan begroot, omdat de met de ontwikkelaar overeengekomen grondprijs lager is uitgevallen dan verwacht.
11. Oranjepark
De lasten zijn incidenteel € 303.000 lager dan begroot, omdat het woonrijp maken bij Oranjepark is verschoven van 2025 naar 2026.
De lasten zijn incidenteel € 192.000 hoger dan begroot, omdat de raming woonrijp maken is verhoogd.
Hierdoor wordt € 192.000 meer onttrokken aan de reserve Grondbedrijf.
12. Admiraalsplein
De lasten zijn in 2025 incidenteel € 158.000 hoger dan begroot, omdat de raming woonrijp maken bij Admiraalsplein is verhoogd.
Hierdoor wordt € 158.000 meer onttrokken aan de reserve Grondbedrijf.
13. Karel Doorman
De lasten zijn in 2025 incidenteel € 227.900 hoger dan begroot, omdat de raming bouw- en woonrijp maken bij Karel Doorman is verhoogd.
Hierdoor wordt € 227.900 meer onttrokken aan de reserve Grondbedrijf.
14. Van den Broek-Erf
De lasten zijn in 2025 incidenteel € 291.000 lager dan begroot, omdat het woonrijp maken bij Van den Broek-erf is verschoven van 2025 naar 2026.
15. Amstelwijck Businesspark
De lasten zijn in 2025 incidenteel € 305.000 lager dan begroot, omdat het woonrijp maken bij Amstelwijck Businesspark is verschoven van 2025 naar 2026.
De baten zijn in 2025 incidenteel € 1.345.000 lager dan begroot, omdat de gronduitgifte is verschoven van 2025 naar 2026.
16. Dordtse Kil IV deel 2
De lasten en de baten zijn in 2025 incidenteel € 5.303.000 lager dan begroot, omdat bij Dordtse Kil IV deel 2 de tussentijdse winstname is verschoven van 2025 naar 2026.
17. Dordtse Kil IV deel 2
De lasten zijn incidenteel € 3.300.000 lager dan begroot, omdat de civiele werkzaamheden bij Dordtse Kil IV deel 2 zijn verschoven van 2025 naar 2026.
De baten zijn incidenteel € 18.600.000 lager dan begroot, omdat de gronduitgifte is verschoven van 2025 naar 2026.
18. Pachtinkomsten
De lasten zijn structureel € 6.000 hoger dan begroot, door een verschuiving van (erf)pachtinkomsten naar het programma Levendig, Leefbaar en Veilig.
De baten zijn structureel € 125.000 hoger dan begroot, door diezelfde verschuiving.
19. Dordrecht Capital DK I en II
De baten zijn incidenteel € 2.000.000 hoger dan begroot, omdat de onttrekking aan de reserve Ruimte voor Banen € 2.000.000 hoger is door een verschuiving van de dekking onrendabele top Dordrecht Capital DK I en II van 2024 naar 2025. Deze onttrekking wordt in de voorziening Deelneming Capital Dordtse Kill I en II B.V. gestort, zie programma onderdeel Algemene Dekkingsmiddelen.
20. Correctie Middenzone
De lasten en baten zijn € 3.711.000 hoger dan begroot, omdat de begroting van Middenzone is gecorrigeerd. Deze was ten onrechte dubbel in de administratie opgenomen, namelijk door middel van het raadbesluit Vaststellen herziening grondexploitatie BIE Middenzone Gezondheidspark 2025 en het raadsbesluit Vaststellen Prognose Grondbedrijf 2025.
21. IP Spoorzone kavel 6b
De lasten zijn incidenteel € 3.000 hoger dan begroot, omdat op in 2025 strategisch verworven grond rentelasten van toepassing zijn en niet waren begroot.
Hierdoor is € 3.000 meer geboekt van de reserve Spoorzone.
22. Stortingen reserve Afschrijvingen
De lasten zijn incidenteel € 454.000 hoger dat begroot, omdat door het verschuiven van investeringskredieten er geld moet worden gestort in de reserve Afschrijvingen. Er moet aansluiting zijn tussen de investeringskredieten en de reserve Afschrijvingen.
De baten zijn incidenteel € 454.000 hoger dan begroot, omdat de storting in de reserve Afschrijvingen wordt gedekt uit onttrekkingen van diversen reserves binnen de programma's.
23. Fietsenstalling Zuidelijk stationsgebied
De lasten zijn incidenteel € 800.000 hoger dan begroot, omdat ten opzichte van het oorspronkelijk plan de uitvoering van de fietsenstalling is vertraagd naar 2025. Het bijbehorende budget was niet mee geschoven in de tijd. Dit is nu gecorrigeerd.
Hierdoor is € 800.000 meer geboekt van de reserve Spoorzone.
24. Effecten interne DVO's 2025 opgenomen
De lasten zijn incidenteel € 538.000 lager dan begroot, omdat het budget is verplaatst naar het programma overhead om de hogere vraag naar overheaddiensten te dekken (zie ook Toelichting saldo neutrale bijstellingen onderdeel Overhead). Dit is nodig om te voldoen aan de BBV-regels en heeft geen invloed op het begrotingsresultaat van 2025.
