Bedragen x € 1.000 | ||||
Groen, Duurzaam en Ruimtelijk Dordrecht | lasten | baten | reserve | saldo |
1. Binnenstadontwikkeling | 121 | -121 | 0 | |
2. Afval beter scheiden | 100 | -100 | 0 | |
3. Bijdrage drugsdumping ontvangen | 150 | 150 | ||
4. Onderhoudsplan havens en baggeren | -450 | 450 | 0 | |
5. Inkomsten Kabels en Leidingen ter dekking van stelposten ingezet | -420 | 500 | 80 | |
6. Reserve Afval naar Voorziening Afval omgezet | -2.736 | 2.736 | 0 | |
7. Bijdrage van derden ontvangen voor uitgevoerde projecten | -120 | 120 | 0 | |
8. Renovatie Hans Petri begroot | -495 | 495 | 0 | |
9. Energietransitie | -843 | 843 | 0 | |
10. Stadspark | -521 | 521 | 0 | |
11. Reserve Aquarama gevormd | 7 | 47 | -54 | 0 |
12. SPUK PFAS Chemours | -1.304 | 1.304 | 0 | |
13. Verduurzaming Koetshuis en Kerkeplaat vertraagd | -33 | -33 | ||
14. Stortingen reserve Afschrijvingen | -10.511 | 10.511 | 0 | |
15. Stadslogistiek bestemd voor zero emissie zone | 342 | -342 | 0 | |
16. Capaciteit decentrale overheden energie (CDOKE) | -215 | 215 | 0 | |
17. Nationale aanpak isoleren | 238 | -238 | 0 | |
18. Mutaties Ingenieursbureau Drechtsteden | 1.037 | -1.031 | 6 | |
19. Effecten interne DVO's 2025 opgenomen | 451 | 451 | ||
Totaal Groen, Duurzaam en Ruimtelijk Dordrecht | -15.452 | 15.410 | 696 | 654 |
-/- betreft een nadeel | ||||
Toelichting bij de afwijkingen
1. Binnenstadontwikkeling
De lasten zijn incidenteel € 121.000 lager dan begroot als gevolg van vertraging van lokale besluitvorming, waardoor de uitgaven doorschuiven van 2025 naar 2026.
2. Afval beter scheiden
De baten zijn structureel € 100.000 hoger dan begroot, omdat er sprake is van hogere inkomsten door een afname van de hoeveelheid afval en een verbeterde afvalscheiding.
Hierdoor wordt er € 100.000 meer geboekt naar de voorziening afval.
3. Bijdrage drugsdumping ontvangen
De baten zijn incidenteel € 150.000 hoger dan begroot, omdat een provinciale bijdrage is toegekend voor de in 2024 uitgevoerde sanering van bodemverontreiniging als gevolg van gedumpt drugsafval aan de Rijksstraatweg. Deze bijdrage wordt ingezet om de taakstelling cofinanciering in te vullen. Zie ook het programma Bestuurlijk en Ondersteunend .
4. Onderhoudsplan havens en baggeren
De laten zijn incidenteel € 450.000 hoger dan begroot, omdat het onderhoudsprogramma havens en baggeren in de lopende begroting is opgevoerd.
Er wordt hierdoor incidenteel € 450.000 van de egalisatiereserve 'onderhoudsfonds havens en baggeren' geboekt.
5. Inkomsten Kabels en Leidingen ter dekking van stelposten ingezet
De lasten zijn incidenteel €420.000 hoger dan begroot, omdat meer projecten in de stad plaatsvinden waarvoor meer personeelsinzet en graafwerkzaamheden nodig zijn. Hierdoor worden tevens meer vergoedingen voor het graven van sleuven ontvangen.
De baten zijn incidenteel €500.000 hoger dan begroot, omdat meer projecten in de stad plaatsvinden waar graafwerkzaamheden voor nodig zijn en een grootschalige vervanging van grijs gietijzeren gasleidingen in de wijken Dubbeldam en Sterrenburg is afgerekend.
Zie ook het programma Bestuurlijk en Ondersteunend .
6. Reserve Afval naar Voorziening Afval omgezet
Onderstaande bijstelling vloeit voort uit de jaarrekeningcontrole 2024. Daar is naar voren gekomen dat het hanteren van een voorziening voor afval beter aansluit bij de richtlijnen van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) dan de huidige egalisatiereserve. In afstemming met de accountant is daarom besloten de bestaande egalisatiereserve Afval om te zetten in een egalisatievoorziening Afval.
De lasten zijn in 2025 incidenteel € 2.736.000 hoger dan begroot (en vanaf 2026 structureel € 1.611.000 lager dan begroot), omdat:
- Een eenmalige dotatie aan de voorziening plaatsvindt van € 4.749.000 door een vrijval uit de bestemmingsreserve Afval (hogere lasten).
- De jaarlijkse dotatie aan de voorziening € 465.000 in 2025 (en vanaf 2026 € 706.000) leidt tot jaarlijks hogere lasten.
- De jaarlijkse storting in de egalisatiereserve € 2.478.000 in 2025 (en vanaf 2026 € 2.318.000) is vervallen in de begroting (lagere lasten).
De baten zijn in 2025 incidenteel € 2.736.000 hoger dan begroot (en vanaf 2026 € 1.611.000 lager dan begroot), omdat:
- Een eenmalige onttrekking aan de bestemmingsreserve Afval plaatsvindt van € 4.749.000 dat leidt tot hogere baten.
- De jaarlijkse onttrekking uit de egalisatiereserve € 2.012.000 in 2025 (en vanaf 2026 € 1.611.000) is vervallen in de begroting.
7. Bijdrage van derden ontvangen voor uitgevoerde projecten
De lasten zijn incidenteel € 120.000 hoger dan begroot, omdat aanvullende middelen zijn ingezet voor de aanleg van twee drinkwatertappunten voor de binnenvaart (€ 60.000) en voor schadeherstel binnen een onderhoudsproject wegen (€ 60.000).
De baten zijn incidenteel € 120.000 hoger dan begroot, omdat deze extra kosten zijn doorberekend aan derden.
8. Renovatie Hans Petri begroot
De lasten zijn in 2025 incidenteel met € 495.000 opgehoogd, omdat de raad bij besluit 2024-0019983 middelen beschikbaar heeft gesteld voor de renovatie van het Hans Petri kunstlandschap. Het werk is dit jaar uitgevoerd.
De kosten worden gedekt uit de Algemene reserve van het grondbedrijf.
9. Energietransitie
De lasten en de baten zijn incidenteel € 843.000 hoger dan begroot, omdat de besteding van de in 2024 ontvangen bijdrage voor de energietransitie pas in 2025 plaatsvindt. Dit komt doordat het opstellen van beleid en plannen in 2024 meer tijd heeft gekost en de middelen pas via de Decembercirculaire 2024 beschikbaar zijn gesteld.
10. Stadspark
De lasten zijn incidenteel € 521.000 hoger dan begroot, omdat door intensivering op de verschillende deelgebieden binnen het Stadspark de kosten eerder worden gemaakt dan verwacht en daarmee verschuiven van 2026 naar 2025.
11. Reserve Aquarama gevormd
De lasten zijn structureel € 7.000 lager dan begroot, omdat jaarlijks € 7.000 van het onderhoudsbudget in de exploitatie is overgeheveld voor storting in de reserve.
De baten zijn incidenteel € 47.000 hoger dan begroot, omdat het jaarlijks terugkerende budget, afkomstig uit bijdragen van derden, is opgespaard in de exploitatie en dit wordt ingezet voor de vervanging van het Aquarama.
Hierdoor wordt er € 54.000 toegevoegd aan de bestemmingsreserve Aquarama.
12. SPUK PFAS Chemours
De lasten en de baten zijn in 2025 incidenteel € 1.304.000 hoger omdat van het Rijk een Specifieke Uitkering (SPUK) is ontvangen voor de aanpak van PFAS. Met deze wijziging worden de middelen in de begroting verwerkt.
13. Verduurzaming Koetshuis en Kerkeplaat vertraagd
De lasten zijn incidenteel € 33.000 hoger dan begroot, omdat de verduurzaming van een tweetal panden is vertraagd. Hierdoor wordt de eerdere verlaging van het energiebudget op grond van de verwachte energiebesparing teruggedraaid.
14. Stortingen reserve Afschrijvingen
De lasten zijn incidenteel € 10.511.000 hoger dat begroot, omdat door het verschuiven van investeringskredieten er geld moet worden gestort in de reserve Afschrijvingen. Er moet aansluiting zijn tussen de investeringskredieten en de reserve Afschrijvingen.
De baten zijn incidenteel € 10.511.000 hoger dan begroot, omdat de storting in de reserve Afschrijvingen wordt gedekt uit onttrekkingen van diversen reserves binnen de programma's.
15. Stadslogistiek bestemd voor zero emissie zone
De lasten en baten zijn incidenteel € 342.000 lager dan begroot, omdat het project vertraagd is door dat de uitvoering nog niet heeft kunnen plaatsvinden.
16. Capaciteit decentrale overheden energie (CDOKE)
De lasten en baten zijn incidenteel € 215.000 hoger dan begroot, omdat het project energietransitie verder vordert en er meer capaciteit noodzakelijk is.
17. Nationale aanpak isoleren
De lasten en baten zijn incidenteel € 238.000 lager dan begroot, omdat het isoleren van huizen vertraagd is vanwege niet voldoende deelname van inwoners uit de doelgroep.
18. Mutaties Ingenieursbureau Drechtsteden
De lasten zijn incidenteel € 1.037.000 lager dan begroot, omdat deze betrekking hebben op een verschuiving van minder externe omzet naar meer interne omzet. Daarnaast zijn er enkele technische wijzigingen.
De baten zijn incidenteel € 1.031.000 lager dan begroot, omdat deze betrekking hebben op een verschuiving van minder externe omzet naar meer interne omzet.
19. Effecten interne DVO's 2025 opgenomen
De lasten zijn incidenteel € 451.000 lager dan begroot, omdat het budget is verplaatst naar het programma overhead om de hogere vraag naar overheaddiensten te dekken (zie ook toelichting saldo neutrale bijstellingen onderdeel Overhead). Dit is nodig om te voldoen aan de BBV-regels en heeft geen invloed op het begrotingsresultaat van 2025.
